BTB wil iedereen aan boord, ook de kleintjes (sectoren, centrales)

BTB is de kleinste centrale binnen het ABVV. Dit betekent echter niet dat we onze plaats binnen het ABVV niet verdienen. Ledentallen zeggen immers niet alles. Onze syndicale slagkracht is niet te onderschatten. Bij mobilisaties “bokst” BTB vaak in de hogere gewichtsklasse. De grootste roepers realiseren vaak de geringste mobilisatiekracht.


Ook binnen de BTB hebben we “grote” sectoren en kleinere. De meeste BTB-leden werken in de logistieke sector en het vervoer. Maar ook “kleinere” sectoren, zoals de verhuis- of de taxisector, hebben - ook in de toekomst - hun plaats binnen BTB.


Onze samenwerking met ABVV-Metaal in Vlaanderen werd in een samenwerkingsovereenkomst vast-gelegd in 2017, 2018 en 2020.

De evaluatie van dit samenwerkingsakkoord is positief als we het hebben over de militantenvorming, communicatie, informatica, de interimsector, …


Nochtans kan de samenwerking nog veel verder gaan en veel verbeteren. Met name op het vlak van gemeenschappelijke aankopen, de opvolging van de interprofessionele politiek, …


De echte uitdaging ligt in het uitwerken van een gemeenschappelijke politieke actie, zowel naar het ABVV als naar de politieke wereld toe. Ook de samenwerking in onze gewesten kan beter.


Indien we de samenwerking een nieuwe impuls willen geven dan moet deze zich ook vertalen in aangepaste structuren.

We stellen aan ABVV-Metaal voor dat:


  • De beide centrales in hun huidige structuren blijven werken.
  • Er afspraken gemaakt worden over de terreinen waarop in de toekomst verder samengewerkt wordt en dat er nieuwe terreinen worden toegevoegd.
  • De reeds eerder gecreëerde gemeenschappelijke structuren écht gaan beslissen over de voorgaande items.


Tot nu toe is het niet gelukt om met MWB tot een samenwerkingsovereenkomst te komen voor Brussel en Wallonië. Desalniettemin geloven we dat een dergelijke samenwerking een “win-win” kan zijn voor beide centrales. Het is aan ons om de contacten te reactiveren om zo meer synergie met MWB te realiseren.

BTB zal onderhandelen als het kan, actie voeren als het moet

BTB is een syndicale organisatie in de ware zin van het woord. Onze doelstelling is om de loon- en arbeidsvoorwaarden van de leden te verbeteren. Om resultaten te boeken. Om een sociale politiek af te dwingen van de overheid en om de werkgevers te bewegen tot betere loon- en arbeidsvoorwaarden.


Dat betekent dat we onderhandelen om vooruitgang te boeken voor de leden die we vertegenwoordigen, wat ook betekent dat we streven naar evenwichtige akkoorden. Wij investeren in sociaal overleg, wij denken dat sociale dialoog de motor van de vooruitgang is voor onze leden. We onderhandelen dan ook als het kan… maar we voeren actie als het moet.


Overleg en actie zijn geen tegengestelden. Een sterke vakbond is nodig om druk uit te voeren. En als druk nodig is, dan is actie aangewezen.


BTB is geen politieke partij. We werken onafhankelijk van eender welke politieke partij. Zonder inmenging van buitenaf zullen we onze syndicale politiek vorm geven.


We zijn er echter van overtuigd dat we als vakbond een politiek relais nodig hebben. We werken daartoe samen met alle progressieve en democratische partijen die onze eisen steunen.

We zijn tegelijk voorstander van een sterke socialistische gemeenschappelijke actie met de socialistische mutualiteit (Solidaris) en met de socialistische politieke partijen (Vooruit en PS). Met hen delen we meer dan honderd jaar geschiedenis.

Dit politiek relais betekent dat we samenwerken met partijen die aan het beleid willen deelnemen en op die manier hun programma willen uitvoeren. Zweeppartijen die populistische boodschappen brengen bieden geen perspectief op vooruitgang.


Tegelijk roept BTB op om een einde te maken aan de verdeeldheid ter linkerzijde van het politieke spectrum. Linkse partijen besteden vaak te veel energie om elkaar onderling te bekampen, wat enkel (extreem) rechts ten goede komt.

BTB zal blijven vechten voor verworven rechten en nieuwe opbouwen

Wet Major


  • De wet Major is een systeem dat zorgt voor goed opgeleide havenarbeiders, die onafhankelijk van de conjunctuur beschikbaar zijn en blijven.
  • De vele aanvallen op het statuut, zowel vanuit de Europese instanties als vanuit een klein deel van het havenpatronaat onder leiding van Fernand Huts, hebben we als BTB afgeslagen. Door actie te voeren, maar ook door verstandig te onderhandelen.
  • We zullen dit blijven doen, omdat goedwerkende systemen niet hoeven gewijzigd te worden om de economische rol van onze havens te bestendigen. De Belgische havens kenmerkten zich de laatste jaren immers door groei.


Flexibiliteit onder vakbondscontrole


  • Flexibiliteit is een noodzaak in de sectoren. Onze havens vallen immers nooit stil. De logistieke ondernemingen kunnen niet zonder nacht- en weekendwerk. Schepen varen zonder onderbreking.
  • BTB is zich bewust dat de transportsectoren nood hebben aan flexibiliteit. Deze kan echter niet eenzijdig opgedrongen worden, maar moet onderwerp zijn van onderhandeling. BTB zegt niet neen tegen flexibiliteit die in cao’s vastgelegd wordt. Centraal daarbij moet staan dat flexibiliteit betaald moet worden en dat betrokkenen garanties hebben op rust en een familiaal leven.


Digitalisering en automatisering


  • Digitalisering en automatisering heeft een grote impact in de transportsectoren. Digitale toepassingen duiken op in alle sectoren van BTB. Van (semi-)zelfrijdende voertuigen, op afstand bestuurde vaartuigen, over digitale terminals, tot platformwerk. Deze evolutie is onomkeerbaar. Ze moet echter sociaal zijn.


Sociale dumping


  • In de strijd tegen sociale dumping is klare en duidelijke wetgeving noodzakelijk. Deze moet een “level playing field” organiseren voor de werknemers én de werkgevers. Er is echter meer nodig. “Gepaste zorgvuldigheid” (due diligence) moet werkgevers en dan vooral ook opdrachtgevers, voor hun verantwoordelijkheid plaatsen.
  • Deze opdrachtgevers (de “economic employers”) moeten verantwoordelijkheid opnemen voor wat er gebeurt in hun “supply chain”. Internationale akkoorden, die door vakbonden gecontroleerd kunnen worden, zijn een middel daartoe. Het systeem van de ITF inspectors in de maritieme sectoren zijn daartoe een voorbeeld.


Opwarming van de aarde


  • Dat de aarde opwarmt ontkennen enkel de volgelingen van Trump nog. Meer en meer is men zich daarvan bewust en van het feit dat dit enorme gevolgen heeft op de mens en het milieu. Hittegolven, overstromingen, het stijgen van de zeespiegel … zijn de zichtbare gevolgen. Vaak kijkt men naar de transportsector als het erom gaat dit probleem aan te pakken. De maritieme sector alleen heeft een uitstoot die gelijk is aan deze van Duitsland. Verplaatsingen per vliegtuig hebben een enorme impact op onze ecologische voetafdruk.
  • Het is in het belang van alle (transport-)werknemers om dit probleem aan te pakken. Het kan echter niet ten koste van diezelfde werknemers opgelost worden.
  • Het is aan de vervuilende industrie om te betalen, niet aan de mensen die er werken. Zeker niet met jobverlies. Daarom moeten we de politieke wereld en de industrie bewegen tot het ondersteunen en invoeren van innovatie. Investeringen in minder vervuilende manieren om transport te organiseren.
  • Bovendien is de transportsector niet enkel een deel van het probleem, de transportsector is ook deel van de oplossing. Voldoende en goedkoop openbaar vervoer, electrificatie en innovatie op de luchthavens, de havens, het wegvervoer, … intermodaliteit, … dragen bij tot duurzaamheid.


Jongeren en vrouwen hebben hun plaats binnen BTB

Een vakbond moet naar de toekomst kijken. Indien we vandaag geen plaats bieden aan de jongeren binnen de BTB krijgen we in de toekomst te maken met ademnood, gebrek aan vernieuwing, …. Men zegt vaak dat jongeren de toekomst zijn. Dit klopt niet: jongeren zijn het heden van de vakbond en moeten dus betrokken worden bij de vakbondswerking van vandaag. Dat betekent dat BTB het ABVV ondersteunt om een werking naar niet- werkende jongeren op te bouwen. Het betekent ook dat het jonge mensen betrekt bij de syndicale werking van BTB en regelmatig activiteiten opzet voor jonge transportarbeiders.


Onze sectoren blijven nog al te vaak mannensectoren. Vrouwen zijn ondervertegenwoordigd als het gaat om werken in transport. Dat wordt mee veroorzaakt door een gebrek aan inspanningen om onze sectoren genderneutraal te maken. Een gebrek aan sanitaire voorzieningen, geweld en intimidatie op de werkplek, machismo, … houden de deuren van de transportsectoren gesloten. BTB zet in om deze deuren open te wringen. Nultolerantie tegenover geweld en intimidatie, aangepaste werkomstandigheden voor mannen én vrouwen, … staan hoog in ons programma.

BTB zal blijven strijden tegen populisme en fascisme

In de huidige maatschappij worden we geconfronteerd met verrechtsing, populisme en zelfs openlijk fascisme. Extreemrechtse politieke partijen worden steeds meer populair, ook bij werkende mensen. Nochtans willen deze partijen de verworvenheden van de welvaartsstaat afbouwen, syndicale rechten beperken of afschaffen, …


In onze vakbond moet er nultolerantie zijn voor alle vormen van xenofobie, racisme, discriminatie, … Iedereen is welkom, ongeacht geslacht, ras, huidskleur, seksuele geaardheid, geloofsovertuiging, … Wie dit niet accepteert is niet welkom in onze organisatie.


Daarom zal BTB blijven strijden om van 8 mei een officiële en betaalde feestdag te maken. Wij zullen op alle BTB-bijeenkomsten en binnen de syndicale vorming waarschuwen voor de gevaren van verrechtsing en populisme en we zullen initiatieven binnen de burgerbeweging blijven steunen die tegengas geven tegen verrechtsing en populisme.

BTB denkt globaal en handelt lokaal

Transport is per definitie een internationaal gebeuren. Trucks stoppen niet met rijden aan de landsgrenzen. Schepen varen de wereld rond. Beslissingen over haventerminals worden vaak aan de andere kant van de wereld genomen. Multinationale (transport)ondernemingen hebben een globale en Europese strategie. Daar moet een internationaal antwoord op worden gegeven door de vakbonden.


Vandaag speelt BTB een leidende rol in de Europese en Internationale transportvakbond. Zowel in de overkoepelende structuren als in de secties.


Gezien de toenemende globalisering zal BTB dit blijven doen.


Het moet immers onze ambitie zijn op Europees en globaal vlak een « faire » transportsector te realiseren, en internationale instanties zoals de ILO, TUAC, MLO, Europese Commissie, Raad en Parlement … onder druk te zetten om dit waar te maken.



Het voorzitterschap van ETF in de handen van BTB versterkt onze internationale impact en biedt onze centrale opportuniteiten om deel te nemen aan internationale projecten, … en bilaterale contacten te onderhouden met gelijkgestemde vakbonden.


Daarom zal BTB initiatieven blijven ondersteunen om linkse vakbonden samen te brengen om op die manier een progressieve stempel te zetten op de internationale vakbondswerking via de zogenaamde denktank « lefties ».


BTB zal ook blijven inzetten op concrete samenwerkingsprojecten in landen in ontwikkeling. Steun geven aan ontluikende vakbonden in landen waar vakbondswerking moeilijk wordt gemaakt door regeringen en werkgevers is een bijdrage tegen sociale dumping op wereldvlak.