BTB biedt antwoord op de nieuwe uitdagingen in de transportsector

De transportsector is in volle evolutie.


De transportindustrie vormt steeds meer een samenhangend geheel, de “supply chain” hangt samen. Grote rederijen investeren in de logistieke sector en de sleepdiensten, de pakjesdiensten hebben een eigen luchtvloot, grote multinationale groepen beheersen de bevoorradingsketen … De sectoren waarin BTB actief is vormen steeds méér een keten van activiteiten.


Deze geïntegreerde transportketen kenmerkt zich door verschillende evoluties die zich tegelijk voordoen en die een gepast syndicaal antwoord vragen: globalisering, deregulering en aanvallen op verworven rechten, sociale dumping, automatisering en digitalisering …


Sociale dumping is niet « eigen » aan het wegvervoer. Net zoals Fernand Huts een jarenlange strijd voert om het statuut van de havenarbeiders te ondermijnen, zien we binnen de maritieme sectoren firma’s die sociale dumping organiseren bijvoorbeeld binnen de sleepdiensten. Dit soort praktijken zullen we blijven bestrijden.


BTB wil deze deregulering en liberalisering stoppen, sociale dumping bestrijden en ijveren voor een faire transportketen. Willen we een faire transportketen, dan is er net duidelijke regelgeving nodig, waaraan iedereen zich houdt. Om het met een moderne term te zeggen: een ‘level playing field’.


Het betekent ook dat multinationale ondernemingen én opdrachtgevers ter verantwoording geroepen worden voor wat zich in hun supply chain afspeelt. De tijd dat ze werk uitbesteden zonder dat ze zich bekommeren om de loon- en arbeidsvoorwaarden in hun transportketen is voorbij! Het is tijd voor « due diligence » waarbij opdrachtgevers verantwoordelijkheid moeten nemen voor wat er misloopt in hun supply chain.




Als BTB zijn en blijven we dé referentievakbond voor de geïntegreerde transport- en logistieke sector. Dit vraagt een offensieve opstelling, die het verdedigen van de verworven posities overstijgt.


Het betekent dat we werk maken van de “nieuwe” spelers in de sector zoals Alibaba, Amazon, Deliveroo, Uber… Hun werknemers hebben recht op syndicale verdediging. BTB zal opkomen voor de rechten van de werknemers bij deze multinationale ondernemingen. Bovendien moeten we het business model van deze bedrijven ook van binnenuit bestrijden door te ijveren voor betere loon- en werkvoorwaarden voor platformarbeiders en personeel in de e-commerce.


De platformeconomie met Uber en Deliveroo op kop vormt een nieuwe realiteit in de transportsector. BTB zal aangepaste organisatiemodellen blijven ontwikkelen om gepast te reageren op deze dereguleringskampioenen en op het organiseren van de ‘moderne slaven’ van de arbeidsmarkt. Concreet betekent het dat we onze congresresoluties in de praktijk brengen en dat we de individuele (schijn)zelfstandigen in de praktijk ook organiseren en syndiceren. Zoals we dat deden met het akkoord dat we afsloten met Uber.


Niet alleen met de nieuwe spelers op de markt moet worden onderhandeld. Ook met de werkgeversfederaties waarmee we al jaren onderhandelen in de paritaire comités moeten samenwerkingsverbanden worden afgesloten om te komen tot een “safe rates charter” met minimumprijzen voor het vervoer. Opnieuw een manier om sociale dumping in de sector uit te roeien.


In België willen ook de collega’s van BBTK hun graantje meepikken van de groei in onze sector en voert ze concurrentie die nog steeds gebaseerd is op het (verouderde) concept van het statuut van de logistieker. Door de werknemers een bediendenstatuut te geven claimt BBTK de sector. Dit vertaalt zich ook internationaal waar UNI Europa en UNI Global een assertieve politiek voeren in de logistieke keten. Dit is voor BTB niet aanvaardbaar. We hebben de ambitie om alle werknemers in de transportsector te organiseren, ongeacht hun statuut.