Innovatie
Innovatie moet hand in hand gaan met sociale dialoog, en met het maken van heldere afspraken over wat kan, en wat niet kan, en vooral over hoe het kan. En dat altijd door sociaal overleg. (Verplichte) innovatie CAO’s zijn momenteel vaak een lege doos, aan ons om ze inhoud te geven. Innovatie en sociaal correct handelen kunnen immers hand in hand gaan.
Dit overleg moet gebeuren op alle gekende niveaus. Interprofessioneel, sectoraal en op bedrijfsniveau.
BTB stelt voor :
Vorming en opleiding van werknemers
Vorming en opleiding zullen dé uitdaging zijn voor de toekomst. Jobs evolueren, en wie niet mee evolueert, kan zijn of haar job niet blijven uitoefenen. Daarom zullen we méér offensieve eisen stellen betreffende vorming en opleiding.
Vorming en opleiding zijn geen individuele verantwoordelijkheden van de werknemer of werkzoekende. De kost ervan kan ook niet zomaar naar de gemeenschap doorgeschoven worden. De werkgevers moeten hierin verantwoordelijkheid nemen. Dit is namelijk een investering in hun eigen toekomst.
BTB stelt voor :
Bewaken van veiligheid en gezondheid
Het werktempo in de ondernemingen is vandaag al zeer hoog en de controlemechanismen in veel logistieke ondernemingen zijn sterk uitgebouwd. Innovatie moet georganiseerd worden op maat van de mens die er werkt, en niet louter op basis van economische overwegingen. Bovendien laat de invoering van nieuwe technologie toe om sneller en efficiënter te werken. Wat de fysieke en psychosociale druk op de werknemers opvoert.
BTB stelt voor :
Privacy van de werknemers beschermen
Door de ver doorgedreven digitalisering worden de handelingen van de werknemers bijna permanent gemonitord. Denken we maar aan de blackbox in trucks, of het registreren van alle handelingen in het logistiek proces. Camerabewaking in de havens of op de werkplek wordt méér en méér standaard. Duidelijke afspraken dienen gemaakt te worden over het gebruik van deze gegevens. Zowel het inzetten van camera’s maar ook het screenen/raadplegen van persoonlijke/privé accounts van werknemers op sociale media moet gereglementeerd worden.
BTB stelt voor :
Bewaken van de kwaliteit van de jobs
Innovatie, digitalisering, automatisering zet ook druk op de arbeidsvoorwaarden. Steeds vaker duiken er “instabiele” jobs op in de transportsector. Zeker in de logistieke sector is interimarbeid de standaard. Om aan de slag te kunnen in logistieke ondernemingen is interim de gedwongen opstap. Je wordt niet aangeworven zonder een – vaak veel te lange – periode interim te werken. De periode is niet enkel te lang, de behandeling van interim-arbeiders laat vaak te wensen over. Interim is zo ook verworden tot een selectieprocedure, waarbij enkel de besten de eindstreep van een vast contract halen. Een wedloop waarbij de gezondheid en veiligheid van de werknemers vaak vergeten wordt. En waarbij wie ziek wordt – al is het maar een paar dagen – volledig uit de boot valt.
BTB stelt voor :
BTB zal zelf :
De platformeconomie moet de algemene regels volgen
De zogenaamde “disruptie” staat vandaag vaak synoniem met het niet respecteren van sociale wetgeving (zie Uber), veiligheidsvoorschriften (zie Deliveroo), en met ontdoken fiscaliteit (idem)... “Hippe” en vooral “smarte” ondernemingen stellen zich voor als vernieuwend maar weigeren de – volgens hen – rigide arbeidswetgeving en sociale reglementering te volgen. De politieke wereld reageert op de komst van platformen door de bestaande regelgeving “op maat” te herschrijven. Op die manier worden minderwaardige statuten gecreëerd, die de bescherming van werknemers enkel uitholt.
BTB stelt voor :
BTB zal zelf :
Herverdeling van het beschikbare werk
Zowat alle economisten zijn het erover eens dat digitalisering & automatisering een impact zullen hebben op het aantal jobs. Als we weten dat er minder jobs beschikbaar zullen zijn in de toekomst, en we willen wel de bevolking blijven betrekken bij het economisch gebeuren om hen te voorzien van voldoende koopkracht, dan moeten we durven nadenken over de vermindering van de arbeidsduur.
Zelfs Hal Varian, hoofdeconoom bij Google vindt dit een logische evolutie : “We vergeten ook dat we met zijn allen minder uren werken dankzij de technologie en de toegenomen productiviteit. Twee eeuwen geleden werkten mensen 70 uur per week op het veld. Tegenwoordig geldt in de Verenigde Staten een werkweek van 37 uur. En het is goed mogelijk dat de werkweek nog korter wordt door de toegenomen productiviteit.”
Durven we de draad oppakken van de collectieve arbeidsduurvermindering zoals bijvoorbeeld IG Metal in Duitsland vandaag doet, en durven we gaan voor kortere werkweken? IG Metal pleit voor de 28-urenweek !
BTB stelt voor :
De sociale zekerheid financieren en het werk herverdelen
De gevolgen voor de financiering van de Sociale Zekerheid en de belastinginning van de automatisering & digitalisering zijn niet gering: robots betalen geen taksen en leveren geen bijdrages aan de sociale zekerheid. Op die manier vloeit de “winst” van dit proces naar aandeelhouders, en blijft de overheid en de sociale zekerheid met een lege “portemonnee” achter.
Bovendien zetten bedrijven steeds meer constructies op om zo weinig mogelijk (lees geen) belastingen te betalen. De Panama- en Bahamas-papers illustreerden dit ten zoveelste male. Europese lidstaten werken daar trouwens aan mee. Uber en Ikea hebben hun Europees hoofkwartier (lees fiscaal vehikel) niet toevallig in Nederland.
BTB stelt voor :